lørdag 20. desember 2014

Regenerering av kationfilter


Oppgaven jeg gjorde på jobben i dette blogginnlegget, var å regenerere et kationfilter. Et kationfilter er et filter som som sjekker vannkvaliteten til dampsystemet. Dette filteret måler også bl. a. ledningsevne i vannet. Ledningsevnen i vannet er et resultat av hvor mye metall det er i vannet.
Utstyr til oppgaven:
- Rørepinne
- Bøtte
- Lokk med håndtak for transportering av filter
HMS- utstyr:
- Heldekkende briller
- Lange gummihansker
- Tildekning - "forkle"
- Innsug over syra
Kjemikalier:
- Syre

Oppgaven som ble utført, var å regenerere et kation - filter. Selve filteret er en masse, og etter hvert som vannet som det filtrerer/analyserer, strømmer i gjennom massen, blir massen etter hvert mettet, og derfor må det regenereres, ellers renner vannet gjennom uten å bli filtrert/analysert . Før jeg kunne starte med regenereringen, måtte filteret skruv av beholderen, og skrus på et håndtak til å holde filteret i.
Fremgangsmåte:

Før jeg skrudde filteret av lokket, tok jeg på/klargjorde jeg alt det nødvendige utstyret. Da det var gjort, ble massen helt oppi en bøtte. Innsuget ble plassert over før jeg tok 150 ml med syre oppi massen. Det er syra som regenererer massen. Deretter tok jeg en rørepinne og rørte i massen til den skiftet farge fra rød til brun. Da er massen regenerert. Helt til slutt, helte jeg 15 liter med vann i bøtta, litt av gangen. Jeg fylte opp til toppen, og helte vannet ut igjen, helt til massen kom ut til kanten. Man vil miste så lite masse som mulig under en regenerering. Da 15 liter med vann var brukt opp, ble massen helt tilbake i beholderen og utstyret vasket. på veien tilbake, ble vanndunkene fylt opp med vann igjen. Deretter ble filteret skrudd på plass igjen. Da var det klart for bruk igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar